Jacob Collier is on a quest. And he has decided to let the audience be part of it. He has clearly found a few things already. For example the way he directs choirs is superb. The voice that he gives back to the people in the music arena at the Munich Tollwood Festival is most likely a voice they never knew they’d lost. Several times during the night, the whole tent is singing, and it’s not melodies or choruses but harmonies, interlocking chordal progressions. It’s more about the flow than the song. The whole thing has a delightful feel about it and an element of surprise, as Collier marshals the audience with simple arm movements which convey a real-time impression of artistic tumult. One senses an irresistible inner urge to try out everything that goes through his mind.
He also plays a good handful of instruments, most of them – piano and electric bass for example – rather well, and others, such as guitar or percussion with functional precision. At every stage of the concert, you notice emphatically how full of music he is. There is a tendency towards hyperactivity as he throws himself into the cornucopia of different options he has before him. He has a preference for multiphonic singing, supported by the singers in the band or through layered sampled harmonisations. All kinds of things are packed into the music: fusion and funk, Freddie Mercury pathos on the piano and singer-songwriter intimacy with a vocal solo part only accompanied by a guitar. It is these intimate moments – such as in ‘The Sun Is In Your Eyes – that stand out, alongside the choir passages, as the most powerful of the concert.
Jacob Collier’s quest continues. There are moments during the evening which are somehow reminiscent of looking at the dashboard of options on a mobile phone. Everything is there, the whole, global, impulse-intensive world of music is available and is swept through with great curiosity. And yet Collier’s personality ensures that things don’t get messy. The way he leaps across the stage, concentrating his presence, guiding the audience and his excellent band through the multitude of offerings, but at the same time embodying a cheerful Jack-in-the-box full of exuberant energy, who only wants the best for everyone – that, along with his universal musical talent translated into professionalism, is the real experience of the evening.
(*) English version by Sebastian Scotney.
Jakob Collier ist auf der Suche. Und er hat beschlossen, das Publikum daran teilhaben zu lassen. Ein paar Sachen hat er schon gefunden. Er ist zum Beispiel ein ausgezeichneter, intuitiv arbeitender Chorleiter. Er gibt Menschen in der Musikarena der Münchner Tollwood Festivals eine Stimme zurück, von der sie wahrscheinlich gar nicht wussten, dass sie sie verloren hatten. Mehrmals am Abend singt das Zelt, keine Lieder oder Refrains, sondern Harmonien, sich ineinander verzahnende akkordische Abläufe, die mehr Flow sind als Songs. Es ist ein beglückendes Gefühl, eine überraschende Erfahrung, die Collier mit einfachen Armbewegungen steuert und damit zugleich eine Ahnung von der Intuition vermittelt, die ihn selbst treibt, alles auszuprobieren, was im künstlerisch durch den Kopf geht.
Außerdem spielt er eine gute Handvoll Instrumente, die meisten wie Klavier und E-Bass ziemlich gut, andere wie Gitarre oder Percussion funktionsbezogen präzise. Man merkt ihm bei jeder Phase des Konzerts mit Nachdruck an, wie ihn die Musik erfüllt und er sich bewusst und tendenziell hyperaktiv in die Opulenz der Optionen stürzt. Es singt am liebsten vielstimmig, durch die Sängerinnen der Band oder durch geschichtete Sample-Harmonisierungen unterstützt. Er packt alles Mögliche in die Musik, Fusion und Funk, Freddie-Mercury-Pathos am Klavier und Singer-Songwriter-Intimität als Solo-Part nur mit Gitarre. Überhaupt sind gerade solche Momente wie etwa bei „The Sun Is In Your Eyes“ neben den Chor-Passagen die Kraftzentren des Konzerts.
Jacob Collier ist noch auf der Suche. Manche Momenten des Abends erinnern strukturell an den Blick auf ein Mobiltelephon. Alles ist vorhanden, die ganze, globale, impulsintensive Welt der Musik steht zur Verfügung und wird mit großer Neugier durchgewischt. Und es ist Colliers Persönlichkeit, die dafür sorgt, dass daraus kein wild assoziatives Durcheinander wird. Wie er über die Bühne springt, die Präsenz in sich bündelt, das Publikum und seine ausgezeichnete Band durch die Vielzahl der Angebote führt, dabei aber voll überbordender Energie den fröhlichen Freak verkörpert, der für alle nur das Beste will – das ist neben seiner in Professionalität übersetzten musikalischen Universalbegabung das eigentlich Erlebnis des Abends.